Jak powinien wyglądać dobry sklep internetowy?
Sklep internetowy – zwłaszcza jego prowadzenie – to nie lada wyzwanie: przyjmowanie zamówień, wysyłanie na bieżąco paczek i opinie klientów potrafią generować dużo stresu. A oprócz tego trzeba radzić sobie z prowadzeniem rozbudowanej i skomplikowanej strony internetowej. Jak się za to zabrać?
Jak zacząć?
Podobnie, jak w przypadku zwyczajnej strony internetowej, Twój sklep powinien posiadać atrakcyjną szatę graficzną: wybierz kolorystykę, która jest dopasowana do branży (np. jeśli sprzedajesz żywność ekologiczną, odpowiednim kolorem przewodnim będzie zielony) i jest spójna na całej stronie. Kategorie produktów powinny być przejrzyste i zrozumiałe dla klienta. Sklepy internetowe nie powinny posiadać długich bloków tekstu – postaraj skupić się raczej na banerach, sloganach i animacjach, które można co jakiś czas zmieniać (np. wyprzedaże, nowe kolekcje, kampanie związane ze świętami). Jeśli uważasz, że Twoja strona powinna być prostsza, dobrym rozwiązaniem jest minimalistyczny design. Sklep będzie wtedy przejrzysty, a uwaga klienta skupi się głównie na produktach. Należy też umieścić na stronie wyszukiwarkę produktów, menu z kategoriami oraz opcje zmiany parametrów wyszukiwanego produktu (np. ramy cenowe, producent, etc.).
Najważniejszym elementem każdego sklepu są produkty. Aby się sprzedawały, należy je jak najlepiej przedstawić. Każdy produkt powinien mieć profesjonalnie zrobione zdjęcia (najlepiej na białym lub innym neutralnym tle). Należy także dodać do nich dokładny opis ze wszystkimi parametrami po to, żeby klient wiedział, co kupuje. Dobrym przykładem przejrzystego przedstawienia produktów, jest wykonany przez BrandMagic sklep internetowy DRILL – Mocowanie drewna (zobacz jak wygląda tutaj).
Dobrą strategią jest również zamieszczenie sugestii podobnych lub komplementarnych produktów – dzięki temu klient może kupić produkty, o których wcześniej zapomniał. Oczywiście w okolicy zdjęć produktu powinny znajdować się wyraźne przyciski typu „Dodaj do koszyka” lub „Kup teraz” oraz opinie innych klientów o tym produkcie.
Co z koszykiem?
Koszyk jest dużo ważniejszy niż może się wydawać. Zdarza się, że koszyki z produktami są odrzucane i nie dochodzi do finalizacji zakupów. Jak więc można temu zapobiec? Po pierwsze, koszyk powinien być czytelny i posiadać opcje usunięcia z niego produktów (lub dodania większej ilości jakiegoś produktu). Ponadto, powinien mieć opcję kontynuacji zakupów po to, żeby umieszczone tam raz produkty nie znikały po powrocie na stronę. Do tego w procesie dokonywania zakupu powinno się uwzględnić wszystkie ważne informacje na temat przesyłki. Najważniejsze z nich to długość oczekiwania na paczkę i koszty. Warto też umieścić informacje o możliwościach zwrotu towaru oraz uwzględnić jak najwięcej opcji płatności dla wygody klienta. Dużym plusem jest też możliwość zakupu bez zakładania konta. Często potencjalni klienci rezygnują z zakupu właśnie dlatego, że nie chcą go rejestrować.
Jakie elementy musi zawierać sklep internetowy?
Na stronie powinny się też znaleźć inne ważne dla klienta informacje. Warto umieścić zakładkę „O nas”. W niej poinformujesz klientów jak można skontaktować się z firmą, gdzie jest jej siedziba (dobrze dołączyć mapkę), jaka jest jej misja. Dobrze też dołączyć formularz dla klienta oraz FAQ, w którym odpowiesz na pytania dotyczące reklamacji, dostarczania przesyłek czy jakości produktów. Twój sklep powinien posiadać regulamin – nie skopiowany z innych stron, a napisany na potrzeby Twojej firmy.
Warto także upewnić się, że wersja mobilna Twojego sklepu istnieje i działa bez zarzutów. Twoja firma powinna mieć również aktywne profile na różnych mediach społecznościowych. Możesz tam zamieszczać posty o promocjach, konkursach, nowych kolekcjach, etc.
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu swojego sklepu internetowego? Napisz do nas! Z chęcią pomożemy Ci stworzyć stronę.