Kolorystyka strony – jaka jest odpowiednia dla Twojej firmy?

kolorystyka strony www

Czym jest dobra kolorystyka strony internetowej?

Pierwsze wrażenie jest zawsze ważne, zwłaszcza w przypadku strony internetowej. Wyobraź sobie, że chcesz zapisać się na relaksujące zajęcia jogi. Wchodzisz więc na stronę studia i pierwsze, co widzisz to jaskrawa, rzucająca się w oczy czerwona oprawa strony. Lub inaczej – odwiedzasz witrynę z motocyklami, której cała kolorystyka opiera się na pastelowych różach. Raczej nie skorzystałbyś z usług takich stron, prawda? Dlatego Twoja strona również powinna mieć odpowiednio dobraną szatę graficzną.

Skąd wziąć pomysły?

Dobrym pomysłem może być wykorzystanie serwisu Adobe Color CC (dawniej Adobe Kuler), gdzie za darmo można korzystać ze stworzonych przez innych użytkowników palet kolorów lub stworzyć je samodzielnie. Można np. wybrać kolory na podstawie jednego zdjęcia lub grafiki, system tworzy wtedy automatycznie optymalną paletę kolorów, którą można dowolnie modyfikować. Jeśli Twoja firma już ma logo, to najlepiej użyć teych samych kolorów – wtedy cała strona będzie wyglądać spójnie i profesjonalnie. Kiedy będziesz już ustawiać kolorystykę strony nie możesz zapomnieć o skalibrowaniu monitora w taki sposób, żeby kolory wyglądały odpowiednio.

Zasady dobierania schematów kolorystycznych:

Zasady dobierania schematów kolorystycznych:

  • Zasada komplementarności: dwa kolory po przeciwnych stronach koła barw. Taka szata graficzna przyciąga uwagę, ale może szybko stać się męcząca dla oka;
  • Zasada triady: 3 kolory oddalone od siebie o 120 stopni na kole barw. Jest to schemat pośredni pomiędzy dużym kontrastem, a kolorami jednorodnymi;
  • Zasada analogii: 3-5 kolorów leżących na kole obok siebie (w odstępach ustalonych indywidualnie). Taki układ kolorów nadaje poczucie harmonii i spokoju, ponieważ kolory te występują ze sobą także w naturze;
  • Reguła podzielonej komplementarności: jak w zasadzie komplementarności, jest wybierany kolor dominujący, a następnie dwa kolory sąsiadujące z kolorem po przeciwnej stronie koła; nie jest aż tak intensywna, ale uzyskuje podobny efekt.
  • Zasada doboru monochromatycznego: wybieramy odcienie jednego koloru – leżące na jednej linii biegnącej od centrum koła do jego brzegu.

Poza tymi zasadami należy wziąć pod uwagę grupę docelową – zwłaszcza, jeśli strona ma być skierowana głównie do jednej z płci. Statystycznie kobiety częściej wolą kolory pastelowe, stłumione i z domieszką bieli (jaśniejsze odcienie danego koloru). Mężczyźni natomiast preferują intensywne, nasycone barwy oraz kolory z domieszką czerni (przyciemnione odcienie).

Jednak najważniejszą zasadą w dobieraniu kolorystyki strony jest to, aby odpowiadała marce i branży Twojej firmy – zarówno jeśli chodzi o kolor, jak i o jego intensywność. Najlepiej skupić się na podstawowych skojarzeniach, ponieważ są proste i nie wymagają dłuższego zastanowienia. Jeśli kolorystyka Twojej strony będzie odpowiadała branży i logo Twojej firmy, cała strona będzie wydawać się bardziej spójna i profesjonalna.

Potrzebujesz pomocy w dobraniu kolorystyki dla swojej strony internetowej? Skontaktuj się z nami!

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.