Referencje na stronie internetowej – czy warto i jak to robić?
Każdemu z nas zdarzyło się kupić jakiś produkt czy usługę, ponieważ ktoś ją polecił, ma wiele pozytywnych ocen w sieci lub cieszy się dużym zainteresowaniem. Podejmując określone działania, przybieramy postawę konformistyczną i szukamy słuszności swojej decyzji. Często opieramy się na decyzjach innych osób i powielamy czyjeś zachowania.
Social-proof, czyli słuszny dowód w słusznej sprawie
Schemat działania na stronie internetowej jest taki sam. Jeśli ktoś poleca daną firmę i pozostawia referencję, to widocznie miał ku temu powód. Jako osoba czytająca pozytywne opinie, powielamy wybór poprzednika i wybieramy sprawdzone usługi czy produkty.
Chwal się i wzbudzaj zaufanie
Użytkownicy odwiedzający stronę niekoniecznie będą czytać wszystkie zamieszczone tam opinie. Dlatego przykuwaj ich wzrok nazwą rozpoznawalnej marki, która skorzystała z Twoich usług. Takim działaniem zyskasz wiarygodność i potwierdzisz wysoką jakość. Kolejni klienci będą utwierdzeni w przekonaniu, że jeśli spełniłeś wymagania poprzednika, to na pewno poradzisz sobie z ich zleceniem. Umieszczając na swojej stronie pozytywne opinie, kreujesz wizerunek firmy, której można zaufać.
Kilka tipów, jak publikować opinie od klientów
- Publikuj tylko autentyczne opinie klientów – nie przekształcaj ich treści.
- Zamieszczaj autorów opinii – każdą opinię podpisuj z imienia i nazwiska oraz stanowiska i reprezentowanej firmy. Warto również zamieścić zdjęcie autora.
- Dodawaj nowe opinie – potencjalni klienci lubią kiedy ich wybór jest poparty jak największą ilością osób. Mając na uwadze książkę „Psychologia tłumu” francuskiego psychologa i socjologa Le Bon Gustave – referencji nigdy nie za wiele 😉
- Zadbaj o referencje, w których mowa o zróżnicowanych zaletach, np. wysokiej jakości produktów, terminowej realizacji zleceń, profesjonalnej obsłudze. Dzięki temu, potencjalny klient zyska dodatkowe argumenty przemawiające za rozpoczęciem współpracy.
- Zbieraj wszystkie opinie w jednym miejscu na stronie – stwórz na swoim www zakładkę Rekomendacje, dzięki której użytkownicy będą w stanie szybko je odnaleźć i przekonać się, że jesteś często wybieranym wykonawcą.
- Bądź nieszablonowy – staraj się ciekawie przedstawiać opinie, używając niecodziennych metod, np. nagrania video, w których Twoi klienci opowiadają o współpracy z Tobą. Niesztampowe pomysły umieszczania referencji dodatkowo uatrakcyjnią Twoją stronę internetową.
Cyfry też działają!
Jeżeli z jakichś przyczyn nie możesz publikować opinii na swojej stronie internetowej, poinformuj użytkowników o długości swojego doświadczenia zawodowego, ilości zrealizowanych projektów, sprzedanych produktów, zadowolonych klientów, ilości wypitych kaw czy przejechanych kilometrów 😝
Referencje, opinie, oceny, wpływają pozytywnie na odbiór danej marki, tworzą wizerunek specjalisty w danej branży oraz zwiększają zaufanie w oczach klientów. Skontaktuj się z nami i dowiedz się w jaki sposób możesz pozyskiwać rekomendacje od swoich klientów.