Co to jest FAQ i dlaczego każda strona powinna mieć tę opcję?

Co to jest FAQCo to jest FAQ?

Frequently Asked Questions (FAQ) to po polsku dosłownie najczęściej zadawane pytania. Dział FAQ jest też często określany jako Questions and Answers (Q&A). Przyjęło się, że FAQ na stronie internetowej jest oddzielną zakładką, w której skatalogowane są pytania i odpowiedzi na temat firmy lub usług, które ma w swojej ofercie. Taki rodzaj informowania o danym biznesie to ważny element w projektowaniu każdej strony.

Historia FAQ na stronie

FAQ to rodzaj zbiorczego wątku, w którym laik w danym temacie znajdzie większość (o ile nie wszystkie) odpowiedzi dotyczące danego zagadnienia. Historia FAQ związana jest m.in. z grupami dyskusyjnymi Usenetu. Jedna z teorii mówi, że pierwsze FAQ napisał Mark R. Horton, pionier Usenetu i Internetu. Publikował je na grupach dyskusyjnych Usenetu z odpowiedziami na osiemnaście najczęściej zadawanych pytań[1].

[1] https://www.livinginternet.com/i/it_faq_history.htm

Jakie są korzyści z FAQ na stronie?

  • FAQ na stronie oszczędza czas Twojego potencjalnego klienta – forma FAQ lub Q&A pozwala na zwięzłą odpowiedź na większość powtarzających się pytań. Klient, który zagląda do zakładki FAQ, dostaje szybką i pełną informację o firmie i jej produktach,
  • strona www z FAQ pozwala rozwiać wątpliwości przed zakupem – ile trwa dostawa? Czy produkt ma gwarancję? Co w przypadku zwrotu towaru? Dział FAQ na stronie to nie tylko odpowiedź na pytania, ale i natychmiastowe rozwianie ewentualnych wątpliwości klienta, a co za tym idzie jego szybsza decyzja zakupowa,
  • FAQ na stronie to lepsze SEO – zebrane pytania i rzeczowe odpowiedzi pozwalają poprawić widoczność Twojej strony, a także dopasować się do najczęstszych wyszukiwań. O optymalizacji SEO pisaliśmy m.in. w poprzednim artykule,
  • strona www z FAQ ma lepszą nawigację – przy tworzeniu działu FAQ warto pomyśleć o tym, że może on usprawnić nawigację całej strony. Jeśli w zawrzesz tam bowiem linki do konkretnych podstron (np. kontakt lub regulamin), FAQ rozwinie Twoją wewnętrzną sieć linków,
  • FAQ na stronie to mniej pracy dla działu obsługi klienta – patrząc na FAQ na stronie internetowej z perspektywy właściciela danej marki, zebrane w jednym miejscu pytania i odpowiedzi „odciążają” dział obsługi klienta. Dlaczego? Bo dobrze przygotowane FAQ odpowie na pytania klientów, rozwieje wątpliwości i doprowadzi do szybszej finalizacji, np. konkretnego zamówienia.

Jak zrobić FAQ – najważniejsze porady

Jak zrobić FAQ – najważniejsze porady

Do stworzenia pomocnego FAQ na swojej stronie potrzebujesz wiedzy, o co najczęściej pytają Twoi klienci. Tego typu informacje znajdziesz m.in. w mailach czy telefonach, które codziennie otrzymujesz w sprawie Twoich produktów i usług. Pytania do FAQ na stronie są różne – w zależności od danej branży. Zawsze możesz sprawdzić też, co mówi o sobie Twoja konkurencja. Zweryfikuj te dane i być może część z nich zainspiruje Cię do stworzenia FAQ na Twojej stronie.
Jak stworzyć FAQ na stronie? Kilka porad:

  • odpowiadaj na pytania rzeczowo i zwięźle,
  • używaj języka, który zrozumieją Twoi klienci – zrezygnuj z branżowego żargonu,
  • segreguj wątki (np. dotyczące przesyłki, regulaminu itp.),
  • nie przytłaczaj czytającego – wypunktowuj informacje, zrezygnuj z długich bloków tekstu,
  • nie duplikuj informacji – podaj za to w FAQ link do zakładki z daną informacją na Twojej stronie,
  • sprawdź słowa kluczowe i pytania, według których odnajdują Cię Twoi klienci,
  • pod każdą odpowiedzią zapytaj, czy była pomocna (użyj np. ikonek kciuk w górę i dół),
  • zbuduj dział FAQ zgodnie z zasadami SEO.

FAQ na stronie – czy warto?

Znając wszystkie powyższe informacje, trudno odmówić racji stwierdzeniu, że FAQ na stronie to ważny i potrzebny dział. Przede wszystkim, w prosty sposób informuje klientów o Twojej firmie, usprawnia pracę działu obsługi klienta, a dodatkowo wpływa pozytywnie na działania SEO.

Stwórz pomocne, proste i intuicyjne w obsłudze FAQ na stronie oraz monitoruj, jak korzystają z niego Twoi klienci, a przekonasz się, dlaczego to ważne i potrzebne rozwiązanie.

Chcesz stworzyć swój dział FAQ zgodnie z zasadami SEO? Nie wiesz, od czego zacząć? A może wciąż zastanawiasz się, czy FAQ na stronie będzie pasowało do Twojego biznesu?

Zapraszamy do kontaktu – podpowiemy, jak na Twojej stronie stworzyć FAQ, które informuje i sprzedaje!

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.