Dlaczego czcionka ma znaczenie? – Jak wybrać dobry font

Jak wybrać dobry font

Dlaczego czcionka ma znaczenie?

Na początku warto rozwiać językowe wątpliwości i wyjaśnić kilka pojęć:

Czcionka Glif Font Krój pisma
(dawniej) pojedynczy znak, służący do złożenia słowa. Element, służący do druku (odbijania farby), np. na papierze. cyfrowy odpowiednik czcionki. zbiór glifów, zapisanych w pliku komputerowym, odpowiednik dawnej kaszty, czyli szuflady z czcionkami. obraz kompletu znaków pisma o jednolitych podstawowych cechach graficznych: kształcie szeryfów, świateł, stylu, etc.

źródło

Większość naszego społeczeństwa czcionkę zamiennie nazywa fontem lub krojem pisma. Dzieje się tak przez proste tłumaczenie słowa „font” z języka angielskiego na polski. Wiele polskich stron zaadoptowało jej angielską wersję i używają tych pojęć alternatywnie. Przykładowo szyld na bilbordzie nie jest fontem a krojem pisma. Pomijając już kwestie nazewnictwa, czcionka (tak ją tutaj nazwiemy i wszyscy będą wiedzieć o co chodzi 😊) ma duże znaczenie i wpływa na odbiór Twojej marki przez klientów.

Jak wybrać odpowiednią czcionkę?

Czcionka powinna być czytelna – składa się na to jej wielkość, odstępy pomiędzy literami i wyrazami oraz oczywiście jej design. Niektóre czcionki ze względu na bardzo małe odstępy pomiędzy literami sprawiają, że słowa zmieniają swoje znaczenie (np. zlepek liter LI może wyglądać jak litera U). Takich czcionek radzimy unikać – czasem lepiej postawić na prostsze, sprawdzone rozwiązania. Należy pamiętać, że jeśli tworzysz teksty w języku polskim (lub jakimkolwiek innym języku, który zawiera niestandardowe znaki) upewnij się, że czcionka jest do tego dopasowana. W innym wypadku tekst zostanie rozbity przez polskie znaki do najprostszej dostępnej czcionki, a ciekawa treść będzie przedstawiać się nieprofesjonalnie i odrzucać potencjalnych czytelników.

Kiedy Twój wybór będzie choć trochę zawężony, warto zastanowić się nad emocjami, jakie ma wywołać Twój tekst. W pierwszej kolejności najlepiej decydować pomiędzy czcionkami szeryfowymi a bezszeryfowymi. Te pierwsze zwykle kojarzą się z klasyką, elegancją i zaufaniem, podczas gdy te drugie wywołują wrażenie nowoczesnych, obiektywnych i przejrzystych. Badania przeprowadzone na czcionkach Arial i Times New Roman (prawdopodobnie najpopularniejszych z czcionek bezszeryfowych i szeryfowych), pokazały, że ten sam tekst był postrzegany jako dużo bardziej satyryczny, gdy był wydrukowany w Times New Roman.

Twój tekst oczami klienta

Twój tekst oczami klienta

Poza tym, warto pomyśleć nad dopasowaniem czcionki do rodzaju działalności, jaki prowadzisz. Zwłaszcza, jeśli chodzi o logo i akcenty, np. na stronie internetowej czy materiałach promocyjnych. Jeśli prowadzisz salon kosmetyczny warto postawić na delikatną czcionkę, która będzie kojarzyć się z elegancją i stylem. Takiego rodzaju czcionka będzie natomiast kompletnie niedopasowana do sklepu z urządzeniami elektronicznymi. Warto postawić się również na miejscu klienta i zastanowić się/ zapytać, czego oczekuje. Więcej o projektowaniu logo przeczytasz w naszym wpisie Jak dobrać logo dla swojej firmy?

Istotne jest, aby nie znudzić czytelnika. Nie bój się używać więcej niż jednej czcionki – rób to jednak z głową. Dobieraj czcionki, które się wzajemnie dopełniają. Jeśli na nagłówku banera używasz wymyślnego, wyróżniającego się fontu, to w ciągłym tekście postaw na coś prostszego. Możesz na przykład skorzystać z darmowych narzędzi internetowych pokazujących najlepsze pary. Pamiętaj – ciągły tekst powinien być przede wszystkim czytelny, więc nie staraj się przykuwać uwagi jego czcionką.

 

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.