Branding – budowanie świadomości marki

Branding – świadomość markiCzym jest branding? Jest to technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. W skrócie, jest to szereg działań mających na celu wyróżnienie marki na tle innych, w pozytywny sposób. Marka to nie tylko logo. Na markę składa się wiele czynników, takich jak strategia marketingowa, identyfikacja wizualna, obsługa klienta, komunikacja, oferta czy sprzedaż. Każda z tych składowych powinna pomóc marce być rozpoznawalną i niepowtarzalną. Ale jak do tego dojść?

Przede wszystkim SPÓJNOŚĆ

Jednym z ważniejszych wymagań, jakie klient ma wobec danej marki jest bycie spójnym. Jest to warunek, z którego większość osób na co dzień może nie zdawać sobie sprawy. Staje się on jednak bardzo widoczny w momencie, kiedy widzimy markę, której wizerunek jest chaotyczny. Wystarczy wyobrazić sobie firmę, będącą partnerem fundacji na rzecz adopcji zwierząt, która promuje kupowanie na prezent świąteczny nowego pupila. Promocja ta daje sprzeczne informacje, a przecież marka jest również tym, jak postrzegają nas inni. Opinia potencjalnych klientów ma kluczowe znaczenie przy tworzeniu jej identyfikacji.

Kim jest Twój klient?

Bardzo ważnym aspektem budowania marki jest grupa docelowa. W celu ustalenia, kto się w niej znajduje, należy postawić się na miejscu potencjalnego klienta. Czego chce on od Twojej marki czy Twoich produktów? Jakie ma wymagania? Jakie problemy pomoże mu rozwiązać Twoja działalność? Zawężenie grupy odbiorców znacznie ułatwia stworzenie spójnego brandu oraz pomaga w komunikacji z klientem, ponieważ obie strony wiedzą, czego mogą się spodziewać. Jeżeli na przykład Twoja marka opiera się na tradycji, a jej odbiorcami są mężczyźni z grupy wiekowej 70+, skupisz się na reklamie w mediach tradycyjnych (zamiast social media), w której nie będziesz używać młodzieżowego slangu. Natomiast jeśli Twój produkt czy usługa ma być ,,dla każdego’’, takie decyzje mogą się okazać dużo trudniejsze. Dlatego też zachęcamy do zawężania grupy potencjalnych klientów.

Jesteś osobą, produktem czy organizacją/firmą?

Strategii, jakie może przybrać Twoja marka, jest wiele. Skupmy się jednak na tych najbardziej popularnych.

Branding – budowanie świadomości marki

Marka oparta na produkcie – jeśli Twoja firma oferuje innowacyjny, oryginalny produkt, w którym się specjalizuje, warto rozważyć tę strategię. Wszystkie działania marketingowe mogą wtedy skupić się na jednym produkcie, który z czasem może stać się rozpoznawalny na większą skalę. Identyfikacja wizualna skupia się wówczas na opakowaniach i spójnych z nimi np. reklamami czy stroną internetową.

Marka osobista – jest dobrym wyborem dla freelancerów czy małych firm oferujących usługę. Zwiększa ona zaufanie potencjalnych klientów, którzy widzą, z kim mają do czynienia. Z taką marką zawsze wyróżnisz się na tle innych – przecież nie ma na świece drugiej takiej osoby, jak Ty!

Marka jako organizacja – to opcja dla dużych firm, których szeroka gama produktów lub usług osiągnęła spore sukcesy i jest rozpoznawalna na rynku. Marki te cieszą się ogromnym zaufaniem, ale jednocześnie mogą wydawać się mniej przystępne – stąd często zatrudniają zespoły osób zajmujących się social media, w celu zbliżenia się do klientów. Należy jednak uważać, gdyż każdy krok takiej marki jest śledzony przez media, wystarczy zatem jeden nietaktowny post na Facebooku i firma może stracić wielu klientów.

Nie wiesz, jak samemu przeprowadzić branding? Napisz do nas – pomożemy Ci w budowaniu świadomości Twojej marki!

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.