Jak wybrać nazwę firmy? Najważniejsze wskazówki
Jak wybrać nazwę firmy?
Wymyślenie idealnej nazwy firmy wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Oto kilka wskazówek jak wybrać nazwę firmy tak, aby przyciągała klientów oraz była nietuzinkowa.
Czego nie wolno?
Zacznijmy od najprostszego: jakie pomysły można wykluczyć od samego początku. W świetle prawa nie powinno się wybierać nazwy, która może wprowadzać w błąd (np. „Studio urody”, gdy prowadzimy firmę z usługami budowlanymi). Nie można też w nazwie używać znaków chronionych prawem autorskim (np. Coca-Cola). Jeśli chodzi o wulgaryzmy, teoretycznie można zarejestrować firmę, która ma je w nazwie, jednak właściciel zostanie obarczony za to grzywną.
Jaka powinna być nazwa firmy?
Nazwa powinna być krótka, łatwa w pisowni i wymowie: jest wtedy większa szansa, że marka zostanie zapamiętana przez klientów. Nie powinna też zawierać akronimów, ponieważ klienci nie będą wiedzieli, co one oznaczają. Przy krótkiej nazwie (5-6 liter) łatwiej jest również zaprojektować logo/grafiki oraz wymyślić slogan. Z drugiej strony nazwa musi być na tyle oryginalna, żeby móc znaleźć wolną domenę (chociaż domena nie musi być taka sama, jak nazwa firmy).
Jeśli planujesz współpracę zagraniczną należy unikać polskich znaków oraz sprawdzić, czy nazwa Twojej firmy nie ma innego znaczenia w językach obcych.
Nazwa musi być przede wszystkim oryginalna, aby wyróżnić się na tle innych i chwytliwa, aby klienci zapamiętali Twoją firmę. Powinna również budzić u klientów pozytywne skojarzenia oraz oczywiście wiązać się z tym, co oferuje Twoja firma.
Jak to zrobić w praktyce?
Już na początku warto zastanowić się nad nazwą firmy, ponieważ zmiana nazwy w przyszłości będzie się wiązać z koniecznością rozpoczęcia nowej komunikacji między Tobą a klientami (nowa witryna w sieci, nowe media społecznościowe, etc.)
Najpopularniejszą techniką jest wypisanie na kartce wszystkich słowa kojarzących się z marką, produktami i usługami, które oferuje Twoja firma. Można dodać też ich wersje w innych językach, zbitki dwóch lub więcej słów (np. Newsweek) czy przekształcone słowa. Możesz inspirować się wszystkim: kulturą, sztuką, historią, sportem, wszystko to może pomóc w odnalezieniu idealnej nazwy. Po wypisaniu wszystkich pomysłów spróbuj wyłonić (najlepiej z czyjąś pomocą) kilka najlepszych propozycji. Wyklucz nazwy sztampowe, nieoryginalne i nudne oraz takie, które są już zajęte przez inne firmy. Następnie przetestuj nazwy z ostatecznej listy: poproś znajomych, rodzinę czy współpracowników o wysłuchanie przykładowych nazw, a po kilku dniach spytaj, która najbardziej zapadła im w pamięć. Jest to prosty sposób na wyłonienie najbardziej chwytliwych nazw.
Jeśli uważasz, że taki proces nie jest dla Ciebie, to do wybrania nazwy firmy możesz zatrudnić profesjonalistów. Wtedy będziesz mieć pewność, że nazwa będzie oryginalna oraz utworzona zgodnie z prawem. Skontaktuj się z nami!