Hierarchia typografii na stronie internetowej – czyli jak Cię widzą, tak czytają

Hierarchia typografii na stronie internetowej
Co to jest typografia? Jaka powinna być jej hierarchia na stronie www? Jakie są najważniejsze zasady typografii internetowej? Dziś zajmiemy się tym, jak przykuć wzrok czytelnika i tym samym wyróżnić własną markę. A wszystko dzięki odpowiednio zaprojektowanym treściom tekstowym.

Typografia – co to jest?

Ciężko opisywać zasady typografii internetowej bez odpowiedzi na kluczowe pytanie: co to jest typografia? W dużym skrócie to nic innego, jak układ graficzny tekstu. Typografię znajdziemy zarówno w gazetach, książkach, ulotkach, jak i na stronach www.

W sieci typografia pełni ważną rolę w kształtowaniu odpowiedniej komunikacji wizualnej. Poznanie zasad typografii internetowej pozwala zatrzymać czytelnika na stronie oraz zaciekawić go nie tylko samą treścią, ale też jej formą wizualną.

Jeśli widzisz stronę www, a na niej: kroje pisma, które są ze sobą ciekawie zestawione (koniecznie sprawdź, jak wybrać dobry font), zwracającą uwagę kolorystykę oraz dobre zarządzanie przestrzenią – wiedz, że to właśnie typografia strony internetowej odgrywa tu znaczącą rolę.

Hierarchia typografii na stronie internetowej

Kolejnym punktem do omówienia jest hierarchia typografii na stronie internetowej. To cały system wykorzystujący rozmiar, czcionkę i układ tekstu do tworzenia hierarchicznego podziału.

Hierarchia typograficzna pomaga czytelnikowi łatwiej znaleźć określone informacje na stronie. Dodatkowo świetnie porządkuje dane, które zamieszczone są w naszej witrynie i zwiększa poziom ich czytelności.

Pamiętaj! Twoja strona musi być zaprojektowana w taki sposób, aby użytkownik:
→ otrzymał jasny komunikat, co może na niej zrobić
→ miał szybki dostęp do poszukiwanych informacji à wykonał interakcję, np. kupił przedmiot.

Dobra typografia strony internetowej – jak ją osiągnąć?

W stronach opartych na HTML to nagłówki (H1, H2, H3…) pełnią rolę porządkującą. Możemy jednak dodatkowo podkręcić czytelność naszego projektu. Co zrobić, aby dobre praktyki i zasady typografii internetowej wspierały witrynę?

Oto złote zasady typografii internetowej:

  1. Rozmiar czcionek. To najprostszy sposób na ustawienie hierarchii typografii na stronie internetowej (np. większa czcionka dotyczy tytułów, mniejsza treści).
  2. Tzw. boldowanie zwraca naszą uwagę na najważniejsze aspekty, a także niejako „izoluje” je od reszty tekstu.
  3. Gra kolorem pozwala przykuć wzrok na danym tekście (kolory ciepłe) lub zneutralizować przekaz (kolory zimne).
  4. Pozycja tekstu. Tytuł i treść w dwóch kolumnach obok siebie? A może tradycyjnie: jedno pod drugim? To również sposoby na ustanowienie hierarchii typograficznej.
  5. Kontrastujące kroje pisma. Pogrubione czcionki bezszeryfowe w tytułach i „lżejsze”, szeryfowe w tekście głównym – to czytelna hierarchia typografii na stronie internetowej.
  6. „Oddechy” w tekście. Odstępy w tekście nadają mu przejrzystość i pozwalają ustalić hierarchię typografii na stronie internetowej.
  7. Różne połączenia. Testuj różne połączenia czcionek, pogrubień, kolorów i pozycji tekstu, tak aby Twoja strona zachęcała do czytania.

Poprawa czytelności tekstu, wyizolowanie najważniejszych treści i zatrzymanie użytkownika na stronie – tak podsumować można działanie dobrze zaplanowanej hierarchii typografii na stronie internetowej.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia stron www? A może szukasz wsparcia w swoim projekcie?

Napisz do nas i stwórzmy razem coś wyjątkowego!

 

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.