Projektowanie UX strony internetowej: dodatek czy podstawa?

Projektowanie UX Projektowanie interakcji, prototypowanie, badanie potrzeb, testowanie użyteczności oraz budowanie świadomości UX w danej firmie – to według badania UX i Product Desing w Polsce 2021 główne filary pracy osób zajmujących się popularnym UX. Czym jest User Experience i dlaczego jest ważny dla Twojej strony? Przeczytaj!

UX – co to jest?

UX (z angielskiego User Experience lub Experience User), to doświadczenie użytkownika. W kontekście digitalowym UX oznacza to, co dosłownie poczuła osoba, odwiedzając Twoją stronę – na co patrzyła, w co kliknęła, co zwróciło jej uwagę, a co niestety zniechęciło do dalszego odkrywania marki.

Czy UX jest ważny dla biznesu? Cytując UX Trend Report 2021, UX ma kluczowe znaczenie dla firm, ponieważ doświadczenie, jakie masz z marką, JEST marką.

I choć może to brzmieć patetycznie, to jednak zastanów się: po co kupować coś od firmy, której nie ufasz? UX wiąże się ściśle z budowaniem zaufania, a zatem z tym wszystkim, na czym polega branding. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście o budowaniu świadomości marki.

Jakie efekty przynosi projektowanie UX?

Na czym opiera się proces Expierence User? Można przyjąć, że projektowanie UX polega m.in. na znajdowaniu tzw. pain points (punkty bólu/zapalne), które należy badać i naprawiać, tak aby finalnie klienci odczuli faktyczną różnicę.

Pain pointem może być czas ładowania strony, kiepska hierarchia i brak czytelności tekstu (przeczytaj więcej o hierarchii typografii), źle rozmieszone podstrony, mało zachęcające zdjęcia, a nawet kiepska jakość pojawiających się informacji.

Choć te zagadnienia dotyczą ściśle UI, czyli User Interface – interfejsu użytkownika, to jednak warto pamiętać, że UX (aspekt bardziej psychologiczny) i UI (bardziej techniczny) mają wiele płaszczyzn wspólnych.

Po co zatem projektować User Experience? Jeden z głównych celów UX to zwiększenie konwersji strony – dobrze „obsłużony” klient jest nam w stanie zaufać, wybrać nasze usługi i zostawić u nas swoje pieniądze.

Proces, czyli badania UX, persony UX, makieta UX, architektura informacji UX

Zlecasz projekt profesjonalnemu zespołowi tworzącemu strony i sklepy internetowe? A może konkretnej agencji UX lub samodzielnemu projektantowi UX? Możesz mieć pewność, że dokonają odpowiedniej analizy potrzeb, poznają i zdefiniują Twojego odbiorę (tzw. persony UX), a także skonsultują z Tobą każdy najważniejszy element projektu.

Napisz do nas, jeśli szukasz wsparcia w projektowaniu User Experience!

Kiedy warto przeprowadzić audyt UX?

  • Gdy Twoja strona nie generuje sprzedaży. Odwiedza Cię dużo osób, a jednak nie przekłada się to na wyniki finansowe? Warto postawić w tym przypadku na audyt UX.
  • Gdy notujesz wysoki współczynnik odrzuceń. Bounce Rate to parametr określający, jaki odsetek osób opuszcza Twoją witrynę zaraz po otwarciu. Niepokojąco wysoki (70-80%) jest wskazaniem do audytu UX.
  • Gdy mało osób odwiedza Twoją stronę. Sprzedajesz w sieci, a liczba odwiedzających Twoją stronę jest niska? To czynnik, który warto zbadać w kontekście User Experience.
  • Gdy projekt strony jest starszy niż 2-3 lata. W świecie online wszystko (od algorytmów Google, przez zachowania użytkowników, aż po szablony stron) zmienia się tak szybko, że kilkuletnie witryny mogą już nie nadążać za nowymi trendami.
  • Gdy planujesz przebudować witrynę. Jeśli chcesz zmienić dotychczas funkcjonującą stronę, wykonaj audyt UX. To prosty sposób na wyeliminowanie popularnych błędów.
  • Gdy czujesz, że Twoja komunikacja nie jest spójna. Dzięki dobrym badaniom UX Twojej strony możesz zacząć komunikować w sposób prosty, jasny i trafiający bezpośrednio do Twojego klienta.

UX to suma doświadczeń użytkownika w trakcie i po odwiedzeniu Twojej witryny.
Zadbaj o to, aby zaciekawić potencjalnych klientów, zachęcić ich do pozostania na stronie i zmobilizować do wykonania konkretnych akcji (np. zapis na newsletter, zamówienie usługi, kupno produktu).

Brzmi interesująco, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Skontaktuj się z nami – chętnie zaproponujemy Ci ciekawe i dopasowane do potrzeb (Twoich oraz Twoich klientów) rozwiązania.

 

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.