Minimalistyczne strony internetowe

Minimalistyczne strony internetowe

Na każdym etapie projektowania strony internetowej powinno się mieć na uwadze jej przydatność, funkcjonalność i zadowolenie użytkownika. Wykorzystanie zasad minimalizmu usprawnia interakcję z osobą odwiedzającą witrynę, pomaga w tworzeniu efektywnych stron oraz w osiąganiu pożądanych rezultatów. Minimalizm w praktyce niesie ze sobą konieczność eliminowania wszystkich zbędnych elementów i pozostawienia tylko tych treści, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie strony oraz osiągnięcie założonego celu. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych cech minimalistycznego designu na stronach internetowych.

Prostota

Określenie jaki jest cel i co jest istotne na witrynie może wydawać się trudne, dlatego przy projektowaniu strony internetowej warto skorzystać z zasady Pareto – 20% treści daje 80% tego co potrzebne i wartościowe dla użytkownika. Zależnie od celu witryny mogą to być przyciski (CTA) wzywające do akcji, np. Zapisz się, formularz rejestracyjny czy opinie klientów. Należy skoncentrować się tylko na elementach strony, które zapewniają jej działanie w sposób poprawny i wcześniej zaplanowany oraz wyeliminować wszystko co oddala odwiedzającego witrynę od realizacji celu.

 

Przestrzeń

Minimalistyczne strony internetowe kojarzą się z bielą i faktycznie w większości takie są. Jednak wraz z rozwojem technologii i pojawieniem się wyższej klasy ekranów, które zapewniły odpowiednie wydobycie głębokich ciemnych barw, czarny kolor w tle zyskał na popularności i broni się na profesjonalnych i prestiżowych stronach internetowych. Jednak nieumiejętne wykorzystanie zasady przestrzeni może spowodować, że projekt wyda się niedokończony a wręcz nieprzyjazny, co niekorzystnie wpłynie na wizerunek marki.

Kontrast kolorów

Przy tworzeniu minimalistycznego designu sprawdza się zastosowanie kontrastu kolorów, który może pełnić funkcję informacyjną i pomagać w nadaniu wizualnej hierarchii elementów zamieszczonych na stronie internetowej. Minimalistyczne projekty kojarzą się z czarno-białym widokiem, który jest najpopularniejszym przykład kontrastu. Jednak w minimalizmie można wykorzystywać również inne kolory, przy czym należy pamiętać o ograniczonej tonacji kolorystycznej. Najlepiej wykorzystać paletę składającą się dwóch-trzech barw, a co istotniejsze wyróżniać kontrastowym kolorem elementy, które mają skupić uwagę odwiedzającego stronę internetową, nie wykorzystując przy tym dodatkowych elementów graficznych. Więcej na temat kolorów pisaliśmy w osobnym wpisie – zapraszamy do przeczytania 😉

Typografia

Mała ilość elementów na stronie powoduje, że oprócz kolorów istotna staje się również typografia. Decydując się na minimalistyczny design warto zastosować odważny krój pisma, który pokaże klimat strony oraz tożsamość marki. Niestandardowa typografia pomoże skupić uwagę na tekstach oraz zaciekawić i zapaść w pamięci odwiedzającego. Dodatkowe pogrubienia warto stosować tylko w najistotniejszych fragmentach tekstu. Więcej na temat typografii dowiesz się tutaj.

Obraz

Dużych rozmiarów fotografie lub ilustracje są charakterystyczne dla minimalistycznego designu strony internetowej, dodają jej charakteru i zwiększają atrakcyjność. Jednak jeśli sam obraz nie jest głównym celem do przekazania, powinien być integralny z całością oraz zgodny z zasadami minimalizmu. Warto więc zadbać o nierozpraszające, statyczne obrazy, które będą jedynie tłem do treści, na które chcemy zwrócić uwagę użytkownika.

Nawigacja

Kolejnym ważnym elementem przy minimalistycznych projektach jest stworzenie intuicyjnej nawigacji. Nie jest to takie proste jakby się mogło wydawać, ponieważ usuwając niepotrzebne elementy projektu strony internetowej, często można spotkać się z ukrywaniem części lub całości nawigacji. Popularnym przykładem w wersji desktopowej strony jest użycie „hamburgera” zamiast standardowego menu, widocznego na pierwszym ekranie. Dlatego projektując stronę w tonie funkcjonalnego minimalizmu należy tak przemyśleć nawigację, by strona pozostawała użyteczna, zapewniała łatwość w poruszaniu się i znajdowaniu informacji bez wykonywania nadmiernych czynności czy rozpraszania uwagi innymi elementami. 

Punkty centralne

Decydując się na minimalizm strony internetowej należy przemyśleć co chcemy przekazać osobie odwiedzającej, zaraz po wejściu na witrynę. Treść widoczna za samej górze powinna zainteresować i zachęcić użytkownika do podjęcia kolejnego kroku, dzięki czemu zmniejszysz współczynnik wyjść ze strony. Minimalizm funkcjonalny dotyczy całej witryny, nie tylko strony głównej. Dlatego w zależności od zamierzonego celu, elementy przykuwające uwagę można umieszczać na portfolio, referencjach czy stronie sprzedażowej landing page. W minimalistycznym projekcie strony internetowej każdy szczegół ma określony cel.

Flat design

Flat design jest popularnym trendem przy projektowaniu minimalistycznych stron internetowych. Zakłada on wyeliminowanie trójwymiarowych tekstur, gradientów, cieniowania oraz ogranicza ilość kolorów. Flat design uznaje użycie prostych kształtów, ikon i innych elementów graficznych oraz eksponowanie elementów, na których ma koncentrować się uwaga odwiedzjącego.

Minimalizm nie dla każdego

 

Minimalistyczne strony inspirują doskonałym połączeniem użyteczności, przejrzystości i estetyki oraz szybko i prosto przedstawiają komunikat strony, budzą zaufanie oraz sprawiają, że marka kojarzy się z prestiżem, jakością i elegancją. Prawidłowo zastosowany minimalizm sprawia, że strona staje się potężnym narzędziem komunikacji w biznesie. Jeśli cenisz sobie tego typu rozwiązanie na swojej stronie internetowej zapraszamy do kontaktu.

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.