Przyjazny interfejs strony internetowej

Przyjazny interfejs strony internetowej

Interfejs (z angielskiego User Interface) jest narzędziem komunikacji między użytkownikiem a systemem. Służy do interakcji, nawigowania, wykonywania zadań i osiągania celów. Na UI składa się struktura całej strony, układ graficzny, elementy klikalne i przydatność treści. Wszystko po to, żeby sposób w jaki odwiedzający wchodzi w interakcje z systemem oraz sposób poruszania się po stronie było proste i intuicyjne. Tworząc interfejs należy zadbać o User Experience, czyli o doświadczenia użytkowników podczas odwiedzania strony internetowej. Odpowiednie UX pozytywnie wpływa na optymalizację ruchu na stronie oraz konwersję, np. zapis do newslettera, zakup etc.

Zapoznaj się z podstawowymi zasadami UX, które należy uwzględnić przy projektowaniu strony internetowej.

Szybkość

Im dłużej ładuje się strona tym niższa konwersja. Nikt nie lubi czekać więc kilka sekund oczekiwania na załadowanie strony może spowodować, że użytkownik opuści stronę i skorzysta z konkurencyjnej oferty. Należy zadbać o optymalizację strony i serwera w celu szybkiego i bezproblemowego wczytywania strony. Interfejs musi również działać sprawnie a podejmowane działania zajmować jak najmniej kliknięć do osiągniecia celu. Więcej dowiesz się na https://brandmagic.pl/licza-sie-sekundy-dlaczego-czas-ladowania-strony-jest-wazny

Responsywność i mobilność

Ze względu na przeważającą ilość użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów, należy zadbać żeby strona była w pełni funkcjonalna na każdym urządzeniu oraz prawidłowo wyświetlana na różnych wielkościach ekranów. Konieczne jest również testowanie stron na różnych systemach operacyjnych i przeglądarkach.

Intuicyjny

Interfejs powinien być zrozumiały a odwiedzający stronę z łatwością zapoznawać się z wyświetlanymi elementami i właściwie je rozumieć. Niezbędne są przejrzysty układ treści, odpowiednia grafika oraz dostosowanie wyglądu i funkcjonalności do standardów i przyzwyczajeń użytkowników. Warto używać praktycznych elementów, np.:

  • elementy informacyjne – ikony, infografika, pasek postępu, powiadomienia/ komunikaty,
  • elementy nawigacyjne – wyszukiwarka, nawigacja, suwak, tagi, mapa strony,
  • monitoring wejść – przyciski, listy rozwijalne, pola wyboru, pola tekstowe etc.

Intuicyjna i łatwa dostępność do informacji oraz wygoda poruszania się po stronie zapewni jej wysoką jakość.

Struktura

W celu zapewnienia czytelności i płynnego poruszania się po stronie, należy wprowadzić odpowiednią hierarchię. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego warto przemyśleć co ma być widoczne od razu po załadowaniu strony, bez przewijania w dół. Hierarchię informacji można uzyskać poprzez zastosowanie, np. nagłówków, pogrubień, punktorów czy wielkości czcionki. Zaleca się również użycie siatki Grid Based Layouts, która organizuje treści w sekcje, kolumny i pola, dzięki czemu strona jest intuicyjna i estetyczna. Warto skorzystać z układu opartego o wzorzec ”F” (F-pattern design) – badania eyetrackingowe udowodniły, że ludzkie oko skanuje ekrany komputerów według wzoru, przypominającego literę F. Użytkownicy skupiają swój wzrok głównie na górnej i lewej krawędzi ekranu. Jest to cenna informacja i podpowiedź, aby umieszczać kluczowe elementy właśnie w tych miejscach – wskazówka ta dotyczy języków Left-to-right.

Komunikacja

Użytkownik powinien być informowany, gdzie aktualnie znajduje się na stronie, co robi, otrzymywać komunikaty o aktualnym statusie. Interfejs powinien prowadzić dialog z użytkownikiem, komunikować zmiany, błędy czy inne działania mające wpływ na korzystanie ze strony oraz zapewniać wsparcie.

Przejrzystość

Większość użytkowników nie czyta stron, tylko skanuje je szybko wzrokiem w poszukiwaniu interesujących informacji. Dlatego wygląd strony internetowej powinien być prosty, treść ograniczona do niezbędnego minimum a formularze kontaktowe uproszczone. Należy zadbać o to, żeby użytkownik szybko i płynnie przechodził jak najmniejszą ilość kroków w celu wykonania jakiegoś zadania, np. złożenia zapytania ofertowego. Zbyt duże nagromadzenie informacji spowoduje, że każdy element będzie walczyć o uwagę odwiedzającego.

Wartościowe treści

Jednym z elementów mających wpływ na skuteczność strony są wartościowe treści – odpowiadające na potrzeby odbiorców, rozwiązujące ich problemy i przedstawiający korzyści dla potencjalnego użytkownika. Warto pamiętać o merytoryce i języku komunikacji z potencjalnymi klientami. Zależnie od branży i grupy docelowej można pozwolić sobie na przedstawienie własnego stylu – należy jednak pamiętać, by komunikaty były jasne, zrozumiałe i wprost prezentujące ofertę.

Kolory

Dobrą praktyką jest używanie maksymalnie pięciu różnych kolorów. Całość powinna być spójna a kontrast tła i tekstu wyważona i ułatwiająca czytanie. Jaskrawe kolory zaleca się stosować w elementach, które mają skupić uwagę, np. przyciski.

Grafika

Tematyczne ikony, infografika, zdjęcia i wideo. Wszystkie te elementy stały się popularną formą ekspresji i odrębnym kanałem komunikacji. Grafika pozwala zastąpić szerokie opisy tekstowe, opowiedzieć historię, zaciekawić i zostać zapamiętanym przez odbiorców. Należy pamiętać o umiejętnym zrównoważeniu tekstu i grafiki, żeby wzajemnie się uzupełniały i tworzyły spójną całość. Więcej dowiesz się na https://brandmagic.pl/zdjecia-na-strone-internetowa-skad-je-brac-jak-zoptymalizowac-na-co-zwrocic-uwage

Konwencje

Należy trzymać się doświadczeń już znanych przez użytkowników. Przykładowo:

  • Logo w lewym górnym rogu lub na środku strony. Kliknięcie w logo przenosi użytkownika do strony początkowej.
  • Zmieniające kolor/ wygląd łącza po najechaniu kursorem.

Wykorzystanie typowych elementów i funkcjonalności oraz ich spójność zapewnia swobodne poruszanie się użytkownika po stronie.

Na UX ma wpływ wiele czynników m. in. nawigacja, estetyka, komunikacja, funkcjonalność czy bezawaryjność. Użytkownicy internetowi są przyzwyczajeni do wygody oraz sprawnego i szybkiego działania. Dlatego dobrze zaprojektowany UI ma zapewnić jak najszybsze dotarcie do informacji oraz osiągnięcia celu. Przed rozpoczęciem projektowania należy ustalić cel strony i grupę docelową oraz dokładnie przeanalizować swoją ofertę – na tej podstawie tworzy się wygląd strony, przycisków, nawigacji etc. Po tym etapie warto przeprowadzić testy użyteczności elementów w celu wyeliminowania błędów.

Chcesz dowiedzieć się więcej lub zrobić audyt swojej strony pod kątem UX? Skontaktuj się z nami.

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.