Zasady skutecznego rebrandingu

Zasady skutecznego rebrandinguRebranding logo lub całej marki to proces. Właściwie rozpoczyna się wtedy, gdy firma rozwija się i zmienia, a Ty zauważasz, że jej wizerunek za tym nie nadąża. Jednym słowem, identyfikacja wizualna przestaje oddawać lub nie oddaje tego, co chcesz za pośrednictwem swojej marki komunikować. Co to jest rebranding i jak przeprowadzić ten – na pozór tajemniczy – proces skutecznie? Przeczytaj.

Rebranding logo lub marki? Co to jest rebranding?

Koncepcja rebrandingu może wydawać się skomplikowana. W rzeczywistości jednak opiera się na podobnych założeniach, co sam branding, czyli budowanie świadomości marki.

Co to jest rebranding? To rodzaj uporządkowanej strategii marketingowej, która zakłada, że istniejąca marka zmienia nazwę, logo, design, ideę stojącą za marką lub kombinację tych czynników.

Dla porównania, w brandingu wszystkie te elementy tworzone są od nowa.

Rebranding – co to znaczy w praktyce? Przede wszystkim proces ten wpływa na tworzenie się w umysłach odbiorców zupełnie nowej, innej od pierwotnej, tożsamości marki. Najlepiej zobaczyć to na konkretnych, udanych przykładach rebrandingu.

Biedronka rebranding, PZU rebranding, rebranding VISA – 3 dobre przykłady

  1. Biedronka – rebranding, który wprowadza nową wartość. Czy pamięta ktoś jeszcze pierwsze sklepy znanej sieci Biedronka? Wyróżnikami były logo – „płaska” biedronka, ale i np. kiepska ekspozycja towaru w sklepie. Wraz z rebrandingiem logo i całej marki Biedronka możemy zobaczyć, że dyskont wyraźnie akcentuje (w reklamach, spotach radiowych) wysoką jakość i świeżość produktów oraz ich polskie pochodzenie. Logo zmieniło się na przestrzenne – biedronka w 3D wygląda nowocześniej i staje się niejako „żywą” maskotką – brand hero marki. Biedronka rebranding – wnioski: zmiany dotyczące marki to nie tylko wprowadzenie nowego logo, ale także szereg działań, które mają wspierać główny przekaz firmy – od komunikatów reklamowych, przez stronę wizualną (gazetka reklamowa, banery), aż do, chociażby, rozmieszczenia i oznakowania towarów w sklepach.
  2. PZU – rebranding, który pożegnał „molocha”. PZU przeprowadziło rebranding marki, który miał na celu odświeżenie wizerunku instytucji m.in. poprzez wprowadzenie uproszczonego logo z modnym gradientem. Całość wsparła też świeża komunikacja marki. Pokazuje ona, że PZU się zmieniło (przekształciło w nowoczesną, transparentną i efektywnie zarządzaną instytucję finansową). Rebranding firmy miał na celu uwypuklenie konkretnych zmian, jak to że proces likwidacji szkód jest szybszy, wiele spraw można załatwić przez internet lub w jednej placówce (połączenie PZU SA z PZU Życie SA). PZU rebranding – wnioski: rebranding jest kluczowy dla firmy w momencie, gdy w jej strukturach zachodzą prawdziwe zmiany. Nowa komunikacja pozwala niejako „odciąć się” od dawnych skojarzeń z marką (najczęściej w jakiś sposób negatywnych) i odświeżyć jej wizerunek.
  3. Rebranding Żabka, czyli kompleksowa zmiana wizerunku. Rebranding Żabki pokazał, że marka ta chce być odbierana jako sklep przyjazny i wygodny w codziennych, podstawowych zakupach. Zmiana logo – odejście od symbolu żaby na rzecz samego napisu z uśmiechem pod literami „ab”, a także wprowadzenie nowej, „świeższej” oferty produktowej oraz stworzenie w głowach konsumentów praktycznie nowego formatu sklepu – to główne efekty zmian. Rebranding Żabka – wnioski: rebranding marki Żabka pokazał, że zmiany wizerunkowe mogą doskonale wesprzeć zmiany w strukturze funkcjonowania firmy. Nowa identyfikacja sklepów, opakowań, ubrań personelu, a także samego logo wzmocniły zmianę całej filozofii sprzedaży (Żabka to obecnie tzw. convenience store – amerykańskie określenie na mały sklep z najpotrzebniejszymi rzeczami, który znajdziemy w wielu dzielnicach mieszkaniowych lub często odwiedzanych punktach).

Rebranding firmy – zasady skutecznego rebrandingu

Odświeżenie wizerunku marki, czyli rebranding, można przeprowadzić na wiele sposobów, o czym pisaliśmy m.in. w artykule o najlepszych strategiach rebrandingowych.

Stworzyliśmy jednak dodatkową listę zasad skutecznego rebrandingu marki:

  • Wyznacz misję, wizję i wartości. Stwórz (lub odśwież istniejący!) pakiet wartości swojej marki, aby wiedzieć, czym kierować się w całym procesie zmian.
  • Wykonaj odpowiednie badania. Dowiedz się jeszcze więcej o swoich odbiorcach, rynku, na którym pracujesz oraz konkurencji.
  • Stwórz strategię rebrandingową. Działaj według planu i nie odcinaj się całkowicie od poprzedniej strategii brandingowej – zrób raczej spokojne przejście z jednej wizji do drugiej.
  • W rebrandingu firmy działaj spójnie. Pamiętaj, aby elementy, które zmieniasz korespondowały ze sobą (strategia firmy, logo, przyszły wizerunek, design opakowań itp.).
  • Nie rób zmian dla samych zmian. Rebranding musi nieść za sobą realną wartość – zmiana logo na nowocześniejsze, gdy w firmie np. wciąż piszecie na maszynie 😉, uwypukli tylko pewien dysonans. Zmiany muszą być głębokie i prawdziwe.
  • Postaw na długofalową pracę. Rebranding to proces przekształcania wizerunku firmy. Mimo że wizualne zmiany możesz wprowadzić w jeden dzień (logo, strona), zakorzenienie się nowego myślenia o Twojej marce może potrwać nawet kilka miesięcy.

Odświeżenie wizerunku marki – podsumowanie

Rebranding marki pozwala zakomunikować światu: tu jesteśmy i zmieniamy się dla Ciebie. To proces, który wymaga jasnych, skoordynowanych działań.

Efekt może być świetny (jak w przykładzie rebrandingu Żabki), ale zdarza się, że źle przygotowana strategia działa na szkodę marki.

Skorzystaj z naszych porad i wprowadź swój biznes na wyższy poziom.

Jeśli nie czujesz się pewnie w temacie rebrandingu marki, a wiesz, że to idealny moment na takie działanie – zawsze możesz liczyć na nasze wsparcie.

 

Przydatny?

Oceń naszą pracę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która doceni ten post.